4. september 2017

Klaipeda (Litauen) - reisebrev 5 sommeren 2017

Noen byer må man innom, og Litauen har ikke så veldig mange. Klaipeda lå i ca 20 km avstand fra campingen i Palanga, og vi tok en råsjanse på taxi denne strekningen en dag. Taxien kom som avtalt, og av alle ting - denne hadde jo en far som arbeidet i Norge og kunne mye om oss nordboere og fortalte gladelig gode historier og opplevelser. Servicen til taximannen var svært god og vi reiste billig inn til byen Klaipeda.

Klaipeda har en gamleby den også .Men ærlig talt - jeg opplevde noen hus og et torg, var det alt liksom? Fant ikke helt ut av det - men vi gikk da rundt og opp og ned og havnet på gateplan, havnepartiet og nær nye restauranter.
Mat må vi ha, og vi spiste jammen her også....Matlaging i bobilHelga var tydeligvis denne sommeren en sak for seg...Pytt pytt pytt...
Ok - da har vi besett Klaipeda, og taxi videre til shoppingsentret Akropolis.
Ehmm...ikke dyrt å drikke utenlands nei....Merreeee!!!!!
Denne nye taxisjåføren var morsom type du. Vi opplevde fra baksetet at han vipset fram en to liters flaske med melkelignende drikke. Han åpnet, drakk og så skålte han med oss og sa at dette ikke var "no alko"... hmmm...tenkte vi og så på hverandre, mens taxisjåføren rekte flaska til min mann og ba han lukte!! Taxisjåføren sa han hadde ei ku hjemme, og viste ivrig med hendene hvordan han melket og tok meg seg to liter hver dag til arbeidet sitt.....Vi lo godt og fikk en opplevelse som vi ikke hadde fått før. Hyggelig og flott mann! Språket var uforståelig, men med mye gester og fakter kom vi dit vi skulle og han var fornøyd med betalinga og oss tydeligvis..
Et hotell i Klaipeda har lagt vekt på spesialparkering for småbilene....
På Akropolis fikk mor endelig brukt lommeboka litt, og det ble noe småtteri til både jubilanten på 8 år Heddagull og to småtasser Sander og Mikkelgodguttene våres. Mor fikk også muligheten til å titte på diamantringer - men de kostet jo så meget, og de russiske damene ved siden av meg - var mer bemidlet enn det jeg var - så basta var det med den saken.
Dog fikk jeg kjøpt meg ei ny skinnryggsekk og var gladelig fornøyd med dagen.

Vi opplevde Klaipeda som en trivelig og sikker by, men vi drar nok ikke hit så fort igjen. Var mer å like langs kysten syntes vi da..
En utrolig stor togbanestasjon i mine øyne - kontra Rakkestad altså....skinner og tog overalt jo, og mye godstog...
Etter å ha opplevd Palanga og Klaipeda, var målet videre reise her i Litauen mot Kaunas/Vilnius og Polen.... Målet Polen, ja - men gubben min hadde tydeligvis ombestemt seg....Ugh, også jeg som hadde hentet inn masse info, kjøpt kart og plottet inn drømmemål da.....Immmmm...likte vi dette da?
Etter noen diskusjoner i ekteskapets ånd, kalkulerte vi litt og ga litt etter og tilbød hverandre både det ene og det andre, og endte opp med at Latvia og Litauen holdt i år av skjellige årsaker. Polen tar vi siden med eller uten bobil.

Vi plotta inn ferjetid fra Klaipeda til Karlshamn ferjeleie. Men måtte ta to netter ved Parjurio kempingas først. En nydelig camping, dog blant trær og noe stykke fra havet, men dog rent og velstelt her også.
Vi opplevde at campingplassene i Litauen lå godt fra strandpartiene, men etter å ha sett og opplevd havets vinder og sandpartier, forstår vi godt hvorfor. Det var tryggere her, selv om utsiktene i blant var mindre enn det vi er vant med i Norden, eller i andre land for den saks skyld.

Vi opplevde også her på campingen at folk syntes bobilHelga var svær...Vi synes ikke det etter nordiske forhold, og påpekte det overfor de som spurte...Men de er nok vant til mindre størrelser, og det skjønner vi godt da det er trangt visse steder og mindre parkeringsmuligheter i andre land.

Fra campingen her i Parjurio syklet vi rundt omkring. På måfå, til handleturer, til Klaipeda fra baksiden. Vi opplever mye på denne måten, og fortsatt var det gode sykkelveier ...
Det er natur som gjelder og vi forstår hvorfor litauerne synes Norge er vakkert, vi har fjell og fjorder, bratte skrenter og trivelige svingete veier....Det har ikke dem!

Kunstnerisk utsmykning av utgåtte mynter - euroen tok over her også med årene...

Flott skute med gode seil. Et brudepar ble viet her den dagen vi var der så ombord kom vi itte...

Vi nøt de siste solrike dagene i august her i Klaipedaområdet. Gikk ned til stranda hver kveld, så solen gå ned i havet, kose oss litt med god mat og drikke, oppleve - se og høre/lytte. Mange gode opplevelser og stille stunder med kryssord, hekling, bok og krimlesning.

En av de mange kveldene hvor sola gikk ned i havet.

Litauen overrasket oss det lille vi så og opplevde. Vi - spesielt jeg -hadde et stort ønske om Kaunas og Vilnius, men det kommer - en gang før eller seinere.
Må ha noe å lengte til.

Palanga står som et godt ferieminne. Spesielt rundt Hill of Crosses, og jeg vet fortsatt ikke hvordan inntrykket mitt er - tvilende. Kommer gjerne tilbake til Litauen vi..