4. september 2017

Palanga (Litauen) - reisebrev 4 sommeren 2017

Palanga! Dra dit sa Sol med flere....Ok - da måtte vi dit....Palanga here we come!

En ting hadde vi funnet ut etter to timer i Litauen - de kan både veier, trafikkregler og ikke minst det å lage mat langs veiene for oss turister! Første spisested overrasket oss veldig, til en svært hyggelig pris for to og ikke minst, måltidet var mer enn stort nok til hver av oss.
Veiene var gode her i Litauen og vi følte oss trygge stort sett overalt, og møtte hyggelige mennesker i både by og ute på landet.
Fra Riga kjørte vi ca to timer til Hill of Crosses - men så fant vi ut at Palanga ikke var så langt unna så vi dro dit med det samme. Det viser seg at Litauen er ganske så flatt (flatere enn Danmark etter mitt syn...) og med korte avstander og få byer, var alt innenfor rimelighetens grenser med bobilHelga, og hun putret glad i vei dit vi pekte og rattet.

Palanga er et stort turistparadis for litauere og russere først og fremst. Dog finner flere og flere europeere veien hit, først og fremst for sol og bad, men også for fiske og sykkelopplevelser. Normalt bor det ca 17-18 000 innbyggere her, men ender ofte opp i nærmere 60 000 sommerstid! Hoteller og turiststedet er rimelig bra bygd opp, og regnes som Baltikums riviera. Vi tror på det - hvit sand, turisme, folkemasser, restauranter og typiske strandgreier over alt! Badevakter også - strenge sådanne...
Sykkelveiene er meget godt utbygde, de aller fleste på merkede stier og asfalterte, eller på murlignende greier.....

Vi valgte campingen som lå utenfor Palanga da vi ikke fant stellplass eller noe annet i umiddelbar nærhet av Palanga. 5-6 km fra sentrum, men sykkelveien var utmerket og vi var raskt inne i sentrumskjernen når vi hadde behov. Palanga ligger ikke langt fra Klaipeda, og mange kommer over hit fra svenskesida med ferje og så to-tre mil med bil til Palanga.
Campingen vi lå på het Palangos kempingas.

Vi ble møtt i døråpningen på Palangos kempingas da bobilHelga svingte inn, avfotografert nøye mens vi satt inne i bilen og så hilst hjertelig velkommen av dagens vert. En flott og sprek ung herremann med engelsken i orden og dedikerte oss de opplysninger vi trengte, ga oss beskjed om å ta den plassen vi selv ønsket. Plassen er svært bra, og har rimelig høy standard. De jobber fortsatt med utviklingen, men både gjestehusene med toalett og dusj var godt nok for oss. Dette ble regnet som en ting mellom 3 og 4 stjerner, med kort vei til havet (ca 200 m) på god sti og nærhet til byer. Det manglet butikk på campingen, og du måtte belage deg på selvkost hele tiden. Visse tider av døgnet og noen ukedager hadde de pølse/burgervogn og ølsalg.

På strandpromenaden...sykkelsti, gangveier og turister i hopetall. Trygge følte vi oss lell, spiste godt overalt og til og med vaffelis fikk vi..

Stranda er ca 25 km lang og ender opp i Kaliningrad på en side og mot Latvia på den andre siden. Flott strandmiljø og sikkert bra badevann når det er varmt.....August virket ikke så veldig varmt for oss...bading ble unngått :)

Rent og pent også i Palanga....vil gjerne tilbake jeg!

Det var jo meningen å se sola gå ned i havet - som alle andre turister denne kvelden da...
Men sola var ikke helt med oss, men likevel flokket turistene seg ned til en spasertur på denne lange brygga og nøt sine ferietimer her.

Etter å ha tilbrakt noen dager her ved Palanga, tok vi sightseeing til Klaipeda, nærmeste by, og les videre på reisebrev du.. om du vil da..